Een aantal keer heb ik een handfastingsritueel begeleid, één keer als onderdeel binnen de officiële huwelijksplechtigheid, een andere keer als zelfstandig verbindingsritueel nadat het paar 's morgens in het stadhuis met de getuigen hun huwelijksakte hadden getekend. Ook heb ik het een keer spontaan mogen doen op een mooie plek in de natuur bij een stel dat niet wilde trouwen maar zich wel wilde verbinden.
Handfasting is een oud Keltisch verbindingsritueel waarbij de handen van het paar eerst worden vastgebonden met de boodschap dat men zich aan elkaar verbindt. Daarna worden de handen losgemaakt, ten teken dat men in vrijheid samen wil leven. Er worden mooie teksten voorgelezen, intenties worden uitgesproken en beloftes gedaan, op de wijze zoals het paar het wil.
Prachtig dat mensen steeds meer hun eigen vorm vinden en durven laten zien. Hierdoor worden ook de mensen in hun omgeving geraakt en uitgenodigd na te denken wat zij willen en te voelen wat belangrijk is in hún relatie.
Een handfasting kun je ook op een later moment in je huwelijk/relatie organiseren om je verbinding opnieuw op je eigen wijze te bekrachtigen.
Wat zou voor jou een mooie manier zijn om je relatie opnieuw te bekrachtigen?
maandag 15 april 2013
maandag 8 april 2013
Mantrazang in een vissershuisje in Scheveningen
Toen ik in het Coeveehuis in Den Haag afspraken maakte over mantrazang die ik vanaf mei op de maandagmiddag ga begeleiden, ving een vrouw het woord 'mantra's' op. Spontaan nodigde ze me uit om een paar mantra's te begeleiden tijdens een muziekavond waar allerlei soorten optredens plaatsvinden.
Op de betreffende avond toog ik naar het vissershuisje en keek mijn ogen uit. Muziekinstrumenten werden gestemd, de tafel vulde zich met heerlijke hapjes en drankjes die de gasten meenamen en het huisje werd voller en voller, er kwam zelfs iemand in een rolstoel bij, soms had je een zitplaats, soms niet, het maakte allemaal niet uit. Een jazzband genaamd Quiet Colours met een goeie zangeres beet de spits af, gevolgd door een andere band met een al even goeie zanger. Dat was genieten. Intussen vroeg ik me wel af of dit nu de juiste plek was voor het zingen van mantra's.Er was veel geroezemoes en alles verliep nogal chaotisch hetgeen meteen de charme van het concept bleek te zijn: van muziek genieten of zelf komen zingen, gezelligheid, geen strak programma of regels.
Na enkele zangeressen werd ik aangekondigd. Wonderwel bleek het gezelschap zichzelf te selecteren: mensen die niets met mantra's hebben verdwenen in de gang bij het eten, de rest bleef binnen en zong vol overgave mee. De toegift werd Namasté: ik eer het hogere in jou. Het was een nieuwe vorm op deze avond die goed bleek te vallen. Na afloop kreeg ik een zoen van een oudere heer die was geraakt. Ook sprak een vrouw me aan die vertelde dat ze Joods was en zo blij was dat we sjalom hadden gezongen gezien haar achtergrond. De optredens gingen nog lang door in het kleine volle huisje met het gemêleerde gezelschap van 20 tot ver in de 80 jaar. Wat een leuk idee voor de zaterdagavond, dank voor de uitnodiging.
Op de betreffende avond toog ik naar het vissershuisje en keek mijn ogen uit. Muziekinstrumenten werden gestemd, de tafel vulde zich met heerlijke hapjes en drankjes die de gasten meenamen en het huisje werd voller en voller, er kwam zelfs iemand in een rolstoel bij, soms had je een zitplaats, soms niet, het maakte allemaal niet uit. Een jazzband genaamd Quiet Colours met een goeie zangeres beet de spits af, gevolgd door een andere band met een al even goeie zanger. Dat was genieten. Intussen vroeg ik me wel af of dit nu de juiste plek was voor het zingen van mantra's.Er was veel geroezemoes en alles verliep nogal chaotisch hetgeen meteen de charme van het concept bleek te zijn: van muziek genieten of zelf komen zingen, gezelligheid, geen strak programma of regels.
Na enkele zangeressen werd ik aangekondigd. Wonderwel bleek het gezelschap zichzelf te selecteren: mensen die niets met mantra's hebben verdwenen in de gang bij het eten, de rest bleef binnen en zong vol overgave mee. De toegift werd Namasté: ik eer het hogere in jou. Het was een nieuwe vorm op deze avond die goed bleek te vallen. Na afloop kreeg ik een zoen van een oudere heer die was geraakt. Ook sprak een vrouw me aan die vertelde dat ze Joods was en zo blij was dat we sjalom hadden gezongen gezien haar achtergrond. De optredens gingen nog lang door in het kleine volle huisje met het gemêleerde gezelschap van 20 tot ver in de 80 jaar. Wat een leuk idee voor de zaterdagavond, dank voor de uitnodiging.
dinsdag 26 februari 2013
uitvaart en missa Petrae
Afgelopen week had ik de eer om bij een uitvaartdienst te zingen
met het octet de Byrds onder leiding van Petra Slagman. Rond kerst woonde de
man om wie het gaat een uitvoering in het kerkje in de Oude Molstraat bij omdat
zijn dochter al jaren bij de Byrds zingt. Na afloop sprak hij de dirigente aan
en zei dat hij wilde dat de mis op zijn uitvaartdienst gezongen zou worden,
niet wetende dat dat zo spoedig al zou plaatsvinden.
Het is een moderne
mis, die 'missae Petrae' is gedoopt, geschreven door één van de leden van
het octet.
Daar zaten we in
de kerk in Wassenaar, te luisteren naar een meer dan twee uur durend afscheid,
en geen moment is mijn aandacht verslapt. Vreemd dat je mensen soms na hun
overlijden zo goed leert kennen.
Het bleek de
uitvaart van Peter Kooijmans te zijn, een bijzonder mens, bevlogen en gedreven
om het goede te doen in de wereld, anderen uitdagend en uitnodigend om het
beste in zichzelf naar boven te halen. De keuze voor deze mis zei ook iets over
deze uitdaging aan de mensen om hen heen. De mis is namelijk niet makkelijk om
naar te luisteren, je moet je best doen, en het lijkt wel of dit één van de boodschappen
is die Kooijmans zijn publiek mee wilde geven: luister goed, luister achter de
woorden en klanken, geef niet te snel op als je het even niet kan volgen.
Het is bijzonder
en overkomt mij niet vaak dat ik na het overlijden nog lessen meekrijg voor
mijn eigen leven. Zo heb ik vaak moeite met alle regels en wetten
die we in Nederland (kennelijk) met elkaar hebben afgesproken. Kooijmans is
lange tijd hoogleraar Volkenrecht geweest en na een kort ministerschap rechter
bij het internationaal gerechtshof. Hij deelde aan het eind van zijn leven het
inzicht dat het allemaal om liefde draait en dat het recht ten dienste staat
aan de liefde. Het heeft mij een andere manier gegeven om naar het recht te
kijken.
Ook het staan voor
je idealen, en je daar niet in terughouden, werd duidelijk benoemd in de
prachtige toespraken.
Dat wij postuum
mochten zingen voor deze wijze man was een voorrecht.
zaterdag 9 februari 2013
Vastentijd
13 Februari is de start van de vastentijd die 40 dagen duurt tot aan Pasen.
Jaren geleden heb ik me met deze periode verbonden waarin je zo mooi kunt oefenen met het doorbreken van vaste gewoontes, het aanleren van een nieuwe gewoonte en het laten van dingen die je gewend bent. En ieder jaar oefen ik met iets nieuws.
Zo heb ik ook eens gevast van tv kijken, iets wat in mijn leven steeds minder belangrijk is geworden. Internet heeft wel een belangrijke plaats in genomen.
Fysiek betekent het voor mij dat ik stop met snoepen en wijn, dat ik vooral groente en fruit eet en midden in de vastenperiode een week alleen sap en kruidenthee drink, dus ik ga dan 'vasten van vast voedsel'. (Tip: het geheim schuilt in het goed, dat is langzaam afbouwen en weer opbouwen van eten.) Na zo'n proces van ontgifting voel ik me vaak vitaal en licht.
Mentaal neem ik me ook vaak iets voor. Een vriendin en ik hebben eens een maand 'gevast van roddelen', en dat gaf veel ruimte. Ook deze methode van Socrates gaf veel ruimte: Wanneer je iets over een ander zegt kun je jezelf eerst drie vragen stellen:
1. Is het waar?
2. Help het de persoon aan wie je het vertelt?
3. Is het vriendelijk?
Als je op één van de drie vragen 'nee' antwoordt, moet je het niet vertellen.
Wat het laten betreft zal mijn uitdaging dit jaar vooral liggen in het omgaan met internet: één, hooguit twee keer per dag mijn mails en social media checken is meer dan voldoende. Dit 40 dagen volhouden zal een hele klus zijn. Ik heb geen idee of en wat het me gaat opleveren.
Wat het aanleren van een nieuwe gewoonte betreft: ik ga iets doen waar ik heel veel plezier in heb en daarom vaak pas doe 'als het werk is gedaan': dat is zingen achter de piano of met mijn gitaar. Hier ga ik in de vastentijd de dag mee beginnen, iedere ochtend een kwartier.
Ook heel benieuwd wat dat gaat brengen.
En, wat ga jij doen en/of laten in de vastentijd?
Jaren geleden heb ik me met deze periode verbonden waarin je zo mooi kunt oefenen met het doorbreken van vaste gewoontes, het aanleren van een nieuwe gewoonte en het laten van dingen die je gewend bent. En ieder jaar oefen ik met iets nieuws.
Zo heb ik ook eens gevast van tv kijken, iets wat in mijn leven steeds minder belangrijk is geworden. Internet heeft wel een belangrijke plaats in genomen.
Fysiek betekent het voor mij dat ik stop met snoepen en wijn, dat ik vooral groente en fruit eet en midden in de vastenperiode een week alleen sap en kruidenthee drink, dus ik ga dan 'vasten van vast voedsel'. (Tip: het geheim schuilt in het goed, dat is langzaam afbouwen en weer opbouwen van eten.) Na zo'n proces van ontgifting voel ik me vaak vitaal en licht.
Mentaal neem ik me ook vaak iets voor. Een vriendin en ik hebben eens een maand 'gevast van roddelen', en dat gaf veel ruimte. Ook deze methode van Socrates gaf veel ruimte: Wanneer je iets over een ander zegt kun je jezelf eerst drie vragen stellen:
1. Is het waar?
2. Help het de persoon aan wie je het vertelt?
3. Is het vriendelijk?
Als je op één van de drie vragen 'nee' antwoordt, moet je het niet vertellen.
Wat het laten betreft zal mijn uitdaging dit jaar vooral liggen in het omgaan met internet: één, hooguit twee keer per dag mijn mails en social media checken is meer dan voldoende. Dit 40 dagen volhouden zal een hele klus zijn. Ik heb geen idee of en wat het me gaat opleveren.
Wat het aanleren van een nieuwe gewoonte betreft: ik ga iets doen waar ik heel veel plezier in heb en daarom vaak pas doe 'als het werk is gedaan': dat is zingen achter de piano of met mijn gitaar. Hier ga ik in de vastentijd de dag mee beginnen, iedere ochtend een kwartier.
Ook heel benieuwd wat dat gaat brengen.
En, wat ga jij doen en/of laten in de vastentijd?
zondag 3 februari 2013
Wending
Gisteren was de redactievergadering van Wending, het nieuwe tijdschrift van de stichting Elisabeth Kübler Ross, waarover ik in één van mijn vorige blogs schreef.
Een jaar geleden was de redactie heel klein; in de vorige vergadering zeiden we na afloop dat er wel een man bij mocht komen voor het evenwicht. Gisteren zaten we met z'n zevenen, met twee nieuwe mannelijke reactieleden, en nu zijn we voltallig. Het werd een inspirerende vergadering.
In de middag kwamen drie gastschrijvers, vaste columnist Pieter Sluijs en voorzitter Yvonne Barnhoorn om ons en elkaar te ontmoeten. Mail is fijn, elkaar in de ogen zien blijft toch de beste ontmoeting.
We hoorden van elkaar over onze verschillende achtergronden en motivaties om aan de Stichting bij te dragen. Het is mooi dat een groep mensen zich verbonden voelt door het gedachtengoed van een vrouw die ooit haar nek heeft durven uitsteken en miljoenen mensen heeft geraakt met haar pionierswerk.
Wat mij in eerste instantie aansprak in de boeken van Elisabeth is dat ze onomwonden sprak over de dood, niets daaromheen uit de weg ging (ook niet de enorme kritiek van haar collega-artsen), haar intuïtie volgde en prachtige ontmoetingen had, omdat ze letterlijk meeliep naar de laatse overgang. In later jaren stimuleerde ze vandaaruit ook mensen die niet ziek waren om onafgemaakte zaken onder ogen te zien en op te ruimen.
De rouwfasen waarover zoveel geschreven is, heb ik jarenlang als basis gebruikt in de voorlichting aan aspirant adoptie-ouders.
Persoonlijk raakte het mij ook dat ik haar autobiografie las toen ik net mijn tweede miskraam had gehad, het was zo troostend te lezen dat zij hetzelfde had meegemaakt. En het verdriet toeliet.
En, hoe heeft Elisabeth Kübler-Ross jou geraakt?
Een jaar geleden was de redactie heel klein; in de vorige vergadering zeiden we na afloop dat er wel een man bij mocht komen voor het evenwicht. Gisteren zaten we met z'n zevenen, met twee nieuwe mannelijke reactieleden, en nu zijn we voltallig. Het werd een inspirerende vergadering.
In de middag kwamen drie gastschrijvers, vaste columnist Pieter Sluijs en voorzitter Yvonne Barnhoorn om ons en elkaar te ontmoeten. Mail is fijn, elkaar in de ogen zien blijft toch de beste ontmoeting.
We hoorden van elkaar over onze verschillende achtergronden en motivaties om aan de Stichting bij te dragen. Het is mooi dat een groep mensen zich verbonden voelt door het gedachtengoed van een vrouw die ooit haar nek heeft durven uitsteken en miljoenen mensen heeft geraakt met haar pionierswerk.
Wat mij in eerste instantie aansprak in de boeken van Elisabeth is dat ze onomwonden sprak over de dood, niets daaromheen uit de weg ging (ook niet de enorme kritiek van haar collega-artsen), haar intuïtie volgde en prachtige ontmoetingen had, omdat ze letterlijk meeliep naar de laatse overgang. In later jaren stimuleerde ze vandaaruit ook mensen die niet ziek waren om onafgemaakte zaken onder ogen te zien en op te ruimen.
De rouwfasen waarover zoveel geschreven is, heb ik jarenlang als basis gebruikt in de voorlichting aan aspirant adoptie-ouders.
Persoonlijk raakte het mij ook dat ik haar autobiografie las toen ik net mijn tweede miskraam had gehad, het was zo troostend te lezen dat zij hetzelfde had meegemaakt. En het verdriet toeliet.
En, hoe heeft Elisabeth Kübler-Ross jou geraakt?
woensdag 30 januari 2013
Twee passies die samenkomen: labyrint en zingen
De cd heb ik al jaren: 'the labyrint' waarop Sting muziek zingt van John Downland. Prachtige veelal verstilde muziek met mooie lijnen. Van de dvd wist ik niet en hoorde ik pasgeleden. Wat een inspirerende film is erover gemaakt, in vele opzichten. Heerlijk om als liefhebber van labyrinten het labyrint zo centraal te zien staan. En mooie gesprekken over bv het verschil tussen melancholie en depressie. Een octet bestaande uit jonge mensen wordt een mooie toevoeging bij enkele liederen, en de repetities met dit octet, en de twijfel over deze keus van de geweldige gitarist mogen we mee volgen. Wat me vooral raakt is het plezier te zien waarmee Sting zingt. Hij is meteen helemaal in het lied en geniet subtiel doch zichtbaar.
Vorige week volgde ik een bijscholing over werken met het vingerlabyrint, wat voor mij een grote verrassing was. Wat is er veel mogelijk hiermee. Tot nu toe vond ik een vingerlabyrint altijd een soort surrogaat van een groot labyrint waar je doorheen kunt lopen. Die mening heb ik teruggenomen. Zeer geïnspireerd 'loop' ik nu ieder ochtend het vingerlabyrint, een mooie manier om bij jezelf te komen. Beide hersenhelften worden uitgenodigd samen te werken doordat je met beide handen tegelijkertijd 'loopt'.
Het inspireerde me ook om mijn andere passie zingen, vrij zingen te gaan combineren met het labyrint. En dan komt een film op mijn pad die me een seintje geeft hiermee ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dank Nancy voor de tip en dank Sting voor je inspiratie.
Vorige week volgde ik een bijscholing over werken met het vingerlabyrint, wat voor mij een grote verrassing was. Wat is er veel mogelijk hiermee. Tot nu toe vond ik een vingerlabyrint altijd een soort surrogaat van een groot labyrint waar je doorheen kunt lopen. Die mening heb ik teruggenomen. Zeer geïnspireerd 'loop' ik nu ieder ochtend het vingerlabyrint, een mooie manier om bij jezelf te komen. Beide hersenhelften worden uitgenodigd samen te werken doordat je met beide handen tegelijkertijd 'loopt'.
Het inspireerde me ook om mijn andere passie zingen, vrij zingen te gaan combineren met het labyrint. En dan komt een film op mijn pad die me een seintje geeft hiermee ook daadwerkelijk aan de slag te gaan. Dank Nancy voor de tip en dank Sting voor je inspiratie.
dinsdag 8 januari 2013
Anja Moorjani
Een zeer boeiend
interview is te zien op you tube, met Anita Moorjani. Deze vrouw had kanker en
was terminaal. Op een dag raakte ze in coma en is ze met de ambulance naar het
ziekenhuis gebracht. Vanaf dat moment heeft ze wat er om haar heen gebeurde meegemaakt
vanuit een ander perspectief. Ze kreeg volledig overzicht over haar eigen leven
en dat van de mensen om haar heen en begreep in één klap de oorzaak van haar
ziekte. Ook voelde ze zich voor het eerst helemaal zichzelf.
Toen ze uit de coma
bijkwam wist ze dat ze geen kanker meer had. De artsen wilden allerlei tests
doen en dit liet ze vol mededogen toe maar ze wist zelf al dat ze genezen was.
Haar verhaal is
inmiddels in boekvorm verschenen (Ik moest doodgaan om te leven) en Anita houdt zich momenteel vooral bezig met
het delen van haar inzichten met de wereld.
Wanneer je naar haar
kijkt tijdens het interview, zie en voel je de blijdschap als ze over haar
ervaringen ‘over de dood heen’ vertelt. Deze vrouw heeft de gave om te blijven
boeien, ik denk omdat ze zo authentiek is en blij.
Wat mij raakte was het
beeld dat ze schetst over jezelf zijn, dat we nergens naar hoeven te streven,
en dat we liefde zijn. Als het ego niet meespeelt, zijn we niet meer
afgescheiden. Zij voelde de eenheid van alles en iedereen. De kunst is denk ik om dat gevoel steeds weer te kunnen oproepen in mindere tijden.
Dit is de link naar het interview:
Abonneren op:
Posts (Atom)