dinsdag 26 februari 2013

uitvaart en missa Petrae


Afgelopen week had ik de eer om bij een uitvaartdienst te zingen met het octet de Byrds onder leiding van Petra Slagman. Rond kerst woonde de man om wie het gaat een uitvoering in het kerkje in de Oude Molstraat bij omdat zijn dochter al jaren bij de Byrds zingt. Na afloop sprak hij de dirigente aan en zei dat hij wilde dat de mis op zijn uitvaartdienst gezongen zou worden, niet wetende dat dat zo spoedig al zou plaatsvinden.
Het is een moderne mis, die 'missae Petrae'  is gedoopt, geschreven door één van de leden van het octet.
Daar zaten we in de kerk in Wassenaar, te luisteren naar een meer dan twee uur durend afscheid, en geen moment is mijn aandacht verslapt. Vreemd dat je mensen soms na hun overlijden zo goed leert kennen.
Het bleek de uitvaart van Peter Kooijmans te zijn, een bijzonder mens, bevlogen en gedreven om het goede te doen in de wereld, anderen uitdagend en uitnodigend om het beste in zichzelf naar boven te halen. De keuze voor deze mis zei ook iets over deze uitdaging aan de mensen om hen heen. De mis is namelijk niet makkelijk om naar te luisteren, je moet je best doen, en het lijkt wel of dit één van de boodschappen is die Kooijmans zijn publiek mee wilde geven: luister goed, luister achter de woorden en klanken, geef niet te snel op als je het even niet kan volgen.
Het is bijzonder en overkomt mij niet vaak dat ik na het overlijden nog lessen meekrijg voor mijn eigen leven.    Zo heb ik vaak moeite met alle regels en wetten die we in Nederland (kennelijk) met elkaar hebben afgesproken. Kooijmans is lange tijd hoogleraar Volkenrecht geweest en na een kort ministerschap rechter bij het internationaal gerechtshof. Hij deelde aan het eind van zijn leven het inzicht dat het allemaal om liefde draait en dat het recht ten dienste staat aan de liefde. Het heeft mij een andere manier gegeven om naar het recht te kijken.
Ook het staan voor je idealen, en je daar niet in terughouden, werd duidelijk benoemd in de prachtige toespraken. 
Dat wij postuum mochten zingen voor deze wijze man was een voorrecht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten