woensdag 13 juni 2012

Waterritueel

De godinnen dachten vast: Je wilt een waterritueel organiseren? Water zul je krijgen! Samen met Tineke en Aline organiseerde ik een waterritueel op de ochtend van 6 juni, in het kader van
de Venustransit.
Water was er overal: op het strand, in de zee, in de lucht en in al onze spullen en geschenken die we hadden meegenomen. In een grote kring aan de vloedlijn eerden we het water in onszelf en in de ander, deelden we wat water voor ons betekende, vertelden we wat voor symbool we hadden meegenomen en zongen we liederen over water. Toen was het moment voor ons geschenk aan de zee aangebroken. Aline vertelde over het oude gebruik van het schenken van visafval aan wateren waar de vissstand zeer laag is en waar na jaren die vis weer volop in het water terugkeert. Ze schreed als een watergodin de zee in en schonk vol respect kabeljauw aan het water. Daarna was de beurt aan de anderen: we stonden aan de vloedlijn en schonken onze giften aan de zee. Ik had wat menstuatiebloed in een flesje en in gesprek met de zee wisselde ik het uit. Levenswater. Ooit hoorde ik iemand zeggen: "Als wij vrouwen ons bloed weer aan de aarde zouden teruggeven, zou er geen bloed meer hoeven te vloeien". Wat voor de aarde geldt, geldt ook voor de zee.
Vol dankbaarheid sloten we af, zingend en vol van water.
Een paar dagen later kregen we een mooie reactie: Graag wil ik met jullie delen dat het ritueel van 6 juni, ondanks de regen en kou, mij meer waardering en aandacht voor het water en de zee heeft gegeven. Het lijkt alsof het opeens meer in mijn leven komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten