woensdag 21 maart 2012

Een eigen lied voor je kind, voor een leven lang

Er is een prachtig stuk op mijn blog geplaatst over een ritueel op Java.De placenta wordt na de geboorte van de baby bewaard en gedroogd en fijngestampt. "Steeds als het opgroeiende kind een spannende nieuwe stap zet in haar of zijn ontwikkeling, geeft de ouder het kind hier een mespuntje van, ter ondersteuning van de nieuwe stap.” 
Ik word hier helemaal warm van, hier wordt het leven begrepen. Het geeft precies weer waar mijn werk over gaat: stilstaan bij belangrijke overgangsmomenten in je leven, van geboorte tot dood.
Marius Engelbrecht schrijft op zijn site ook zo'n mooi stuk over een gebruik bij de Mbuti Pygmeeën, waar de moeders tijdens de zwangerschap een lied voor hun baby laten ontstaan dat bij belangrijke overgangsmomenten in diens leven wordt gezongen en uiteindelijk ook bij de laatste overgang.
Zelf maakte ik kort na de geboorte van onze oudste zoon op een bestaand kinderliedje een andere tekst. Hij was te vroeg geboren en moest in de couveuse. Wat een moeilijke tijd was dat, dat kleine mannetje in zo'n glazen huisje, hij kon niet bij je liggen. Het kangaroeën werd toen nog niet actief gestimuleerd, wel bij zijn broer, die 3 jaar later ook te vroeg kwam.
Na een aantal weken was het zover dat we hem mochten ophalen, ik vergeet nooit de autorit naar huis, met z'n drieën, echt naar huis. Daar ontstond het liedje "alles in de wind" met een andere tekst: "Kom mee naar huis want daar horen we thuis".

Hoe mooi zou het zijn als we onze kinderen een lied zouden meegeven op hun levenspad. Dit inspireerde mij tot het volgende aanbod voor mensen die zwanger of net bevallen zijn:
Maak een eigen lied voor je baby, dat een leven lang  met hem of haar meereist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten