maandag 20 februari 2012

40 dagen

Wees niet bang een gewoonte los te laten. Je houdt er nog genoeg over
Olaf Hoenson


Deze uitspraak stond gisteren bij de dagelijkse gedachte, hoe waar.
De vastenperiode is zo'n mooie tijd om oude gewoontes achter je te laten, bij mij uit zich dat vaak in bepaald eetgedrag, chocola bij de thee, wijn aan eind van de dag. In de aanloop naar de vastentijd geniet ik nog even extra van chocola en wijn, maar merk ergens in mijn lijf al dat ik er genoeg van heb.  Meestal is het een knop om. In de eerste twee weken snoep ik niet meer, en langzaam wen je daaraan en kan ik de volgende stap zetten: groeten en fruit eten en de rest steeds meer laten staan. dan groei ik als het ware toe naar een week sapvasten. Ik kan me er nu al weer op verheugen want ik weet hoe fijn ik me dan ga voelen.
Vorig jaar heb ik ook op een ander vlak gevast: namelijk dat van lezen. In die 40 dagen heb ik één boek gelezen: het Tibetaanse boek van leven en sterven. Een zeer rustgevende en verdiepende ervaring.
Dit jaar ga ik iets anders doen: Ik mag van mezelf iedere dag een half uur aan muziek besteden, laten ontstaan wat er komt, componeren, zingen, dat wordt mijn vastmoment, ik vast dan van alles wat ik verder moet van mezelf. En zonder verwachtingen laten ontvouwen wat er komt, iedere dag weer.

En, welke gewoonte ga jij loslaten? Hoe is jouw invuling van de 40 dagen? Wat ga je laten, wat ga je (niet) doen?

2 opmerkingen:

  1. ik stop met wijn drinken ... de knop gaat om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze 40 dagen tijd heb ik ervoor gekozen iets toe te voegen in plaats van iets te laten. Ik lees heel graag, maar gun me dat alleen tijdens de vakantie. Nu lees ik deze periode elke dag. Heerlijk! Net het boek 'Tussen twee paleizen' uit van Nagieb Mahfouz. Op naar de volgende.

    Mijn man en ik mediteren ook deze periode elke dag 5 minuten. Hartelijke groet van Melita Hoefnagel (Yoga voor Ieder).

    BeantwoordenVerwijderen