maandag 16 augustus 2021

Afscheid van een fase

 

'Massage voor elk stadium van moederschap', staat er op haar website.

Nu ook de jongste het ouderlijk nest heeft verlaten, voelde ik het verlangen naar koestering van mijn lijf, eren van mijn moederschap-in-het-lijf, zacht en dankbaar zijn naar mijn buik en deze door een andere vrouw te laten aanraken.

Mechteld bleek vooral zwangere -  en pas bevallen vrouwen te masseren, maar stond meteen open voor mijn vraag.

Ik kon van alles kiezen: bij mij thuis of in haar praktijk, met partner of alleen, massage door  een of twee vrouwen, een rebozo ritueel. Uiteindelijk koos ik om naar haar praktijkruimte te gaan, alleen, intiem en stil.

De dag zelf heb ik me uitgebreid voorbereid, heerlijk lang onder de douche, een luxe die ik niet meer mag van mezelf, die dag wel. Toen 21 jaar geleden de weeën van onze jongste zoon waren begonnen, stond ik op dezelfde plek onder het warme water, eindeloos lang; deze herinnering kwam spontaan boven.

Ik schreef, puzzelde, deed vooral wat ik fijn vond, en besloot te gaan wandelen naar de praktijk van Mechteld, 40 minuten door de regen.

De praktijkruimte deelt ze met een vroedvrouw, dus ik kwam zonder het te weten in een setting vol van startende moederschaps-energie, toeval?

Drie kaarsjes brandden er, ik heb drie zonen, toeval?

Ik trok een kaart met nummer 28, mijn lievelingsgetal, toeval?

Mechteld heeft ook drie zonen, toeval?

 

De uitdaging voor mij zou zijn me helemaal te ontspannen, steeds meer te zakken in overgave en mijn ‘hoofd uit te zetten’. Nog niet zo makkelijk, maar de zachte muziek hielp. Mijn rug, mijn schouders mochten ‘uitrusten’, ontvangen, en heerlijke geoliede handen deden ‘het werk’. Soms hadden we een korte uitwisseling, meestal was het stil en kon ik meegaan in het eren van mijn lijf.

Mijn ouder wordende benen die ‘bewonderd’ werden door jonge handen, vermoeide voeten die het heerlijk vonden aangeraakt en gekneed te worden.

Als afsluiting werd mijn buik gemasseerd met ronde bewegingen, ik kon bijna voelen dat haar handen contact hadden met mijn baarmoeder.

Ter plekke, op de tafel, kreeg ik het idee om een rode tent te organiseren waarin we elkaars buik masseren en eren.

Zo eenvoudig is het dus, eren.

Niks geen poespas of verheven sferen, aards, respectvol, in zachtheid, van vrouw tot vrouw.

Ik kreeg een zakje vrouwenkruiden mee voor een yoni-stoombad, wat ik diezelfde avond heb gedaan, heerlijk warm.

 

Dit schreef ik op Facebook:

Een intensieve, confronterende, dagelijks zorgende, altijd klaarstaande, troostende, gebroken nachten hebbende, jaren-naar-en-van-school-fietsende, bruisend-van-leven genietende, tijgerinnen 😉, lerende, dankbare en vervullende fase is afgesloten. Het was heerlijk, dank Mechteld Last

Panta Rhei, altijd weer, de stroom gaat verder, vol nieuwsgierigheid...

1 opmerking: