dinsdag 24 januari 2017

Den Haag wordt rijk met twee labyrinten


Twee labyrinten in Den Haag!!

Mijn eerste labyrint liep ik bij volle maan op een plein in Amsterdam, en het voelde als thuiskomen. Ik werd heel blij al wist ik niet de reden ervan. Herinnering? Herkenning? Sindsdien heeft dit oeroude symbool me niet meer losgelaten.
Ik ging naar Chartres, waar ik het 11-gangen labyrint ontdekte; ook daar werd ik diep door aangeraakt. Ieder jaar bezocht ik de kathedraal op een vrijdag om het labyrint te lopen.
Toen ik bij één van die bezoeken in het centrum van het labyrint stond, hoorde ik binnen in me een stem die zei: 'Breng het labyrint de wereld in'.
Het voelde als een opdracht,  een zetje ook, alsof ik nog even toestemming nodig had voordat ik er vol voor durfde te gaan. En dat ben ik gaan doen.

Ik heb het labyrint onderdeel van mijn rituele werk gemaakt, maak ze vaak op het strand, met een stok, met linten, met rozen, met lichtjes en ben in al die jaren meer en meer overtuigd geraakt van de verstrekkende werking van dit eeuwenoude symbool.
Mensen geven aan dat ze zichzelf ervaren, dat ze rustig worden, dat ze iets achter zich hebben gelaten na de loop, dat ze harmonie voelen, dat ze zich lichter voelen, evenwichtiger, vrijer, bewuster.

Al jarenlang bied ik een labyrintloop aan op de dag van de wereldvrede om voor de vrede te lopen, aanvankelijk op het strand, later in de Paleistuinen. En zo ontstond de wens om een permanent labyrint te krijgen op deze plek. Ik ben in gesprek gegaan met de gemeente en na anderhalf jaar is er groen licht.

Stel je voor: in een parkje in het centrum van Den Haag, waar mensen graag komen: buurtbewoners, mensen met kinderen, expats en toeristen, komt een permanent klassiek labyrint te liggen dat door iedereen gelopen kan worden.

- een plek om rust in jezelf te vinden te midden van alle hectiek,
- een plek waar je in de lunchpauze even tot bezinning kan komen,
- een plek waar je op zoek kunt naar antwoorden op levensvragen,
- een plek buiten waar je met collega’s rond een thema dat op het werk speelt, samenkomt,
- een plek waar kinderen een weg naar hun eigen centrum kunnen lopen of huppelen,
- een plek die aantrekkelijk oogt door de mooie ronde vorm.


In het eerste gesprek dat we hadden anderhalf jaar geleden, was de contactpersoon bij de gemeente zo enthousiast door mijn verhaal over het labyrint, dat ze voorstelde ook een aanvraag in te dienen voor een labyrint in het wijkpark Kortenbos.

En ook daar  is groen licht voor gegeven: op die plek komt een labyrint naar Chartres model

Zo wordt Den Haag, stad van Recht en Vrede twee mooie krachtplekken rijker en doet het zichzelf eer aan doordat ze aandacht heeft voor het welbevinden van de bewoners en gasten die het bezoeken.
Een enorme aanwinst!
 

6 opmerkingen:

  1. Wat een mooi nieuws!! Lieve groet en tot morgen, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja fijn he, ben je in de stad, even een labyrint voor de rust.... tot morgen!

      Verwijderen
  2. Waren we als buurtbewoners net zo gelukkig met een grasveld, waar op heerlijke lente- en zomerdagen buurtbewoners ontspannen konden recreëren, komt er ongevraagd en met te late communicatie een stenen labyrint het zachte gras verstoren. Toen ik dit zag was er plots een stem in mij die zei: ga licht voorovergebogen in het zachte gras zitten, trek je truitje omhoog en staar; staar net zo lang naar je navel tot de stenen van dit bouwwerkje overwoekerd zijn en de prachtige groene cirkel weer is teruggekeerd en je op eigen wijze weer jezelf kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ben ook buurtbewoner, ik woon namelijk in de grote flat en kijk uit over het grasveld en kan dit volledig beamen: "Waren we als buurtbewoners net zo gelukkig met een grasveld, waar op heerlijke lente- en zomerdagen buurtbewoners ontspannen konden recreëren, komt er ongevraagd en met te late communicatie een stenen labyrint het zachte gras verstoren".... buurtbewoners zijn er niet in gekend, het grasveld is wel degelijk nu aangetast, het is een voldongen feit, nog meer stenen, ik ben er niet gelukkig mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weet iemand wanneer de 'opening' is? (En de hekken weggehaald worden?)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat de hekken deze week weggehaald zouden worden, maar dat zal dan zeker as week zijn (15 mei). En de datum voor de opening is eindelijke geprikt: 21 juni. Zal nog wel in het wijkkrantje komen.

      Verwijderen