zondag 7 augustus 2016

Chartres en haar beelden, in het bijzonder Anna.

Na acht maanden ben ik er weer, bij mijn geliefde kathedraal. Ze is al gesloten als ik er aankom.
Ik groet het beeld van Christus aan het Zuidportaal, sta lang voor het Koningsportaal en loop dan naar Anna die door zoveel koningen en profeten omgeven wordt. Nu ik haar kerk in Jeruzalem heb bezocht, de grot heb gezien waar ze haar dochter heeft gebaard en ik voor haar heb gezongen in haar kerk die bekend staat om haar geweldige akoestiek,  ervaar ik haar  hier in Chartres op een andere manier. Ik voel meer verbinding met haar en ervaar nog meer haar koninklijke plek.  Dicht om haar heen staan alleen maar mannen, maar zij staat hier centraal, Anna, grootmoeder van Jezus. We verbinden ons meestal met zijn moeder, met zijn vrouw, maar minder met zijn grootmoeder.
Één van mijn doopnamen is Anna, dat is mij toegevallen door mijn geboortedatum die samenviel met die van mijn tante Anne in Engeland. Niets is voor niets.
Iedere keer als ik de kathedraal bezoek, is er iets anders te zien, en de beelden worden oude bekenden. Het is fijn er alleen te staan, zonder toeristen, helemaal alleen in de avond. Tijdloos, eeuwenoud, en alsof ik contact heb in de geschiedenis. Ik ervaar dat eeuwen wegvallen, een soort van eeuwenoud verbond. De steen belichaamt het eeuwige. 

Aan het eind van ons bezoek ga ik weer naar Anna, er komt een non naar buiten die vraagt of ze een foto van me zal nemen, hoe bijzonder. Het lijkt haar eerste keer, ze heeft geen idee hoe de mobiel werkt en de foto wordt scheef zonder Anna's hoofd, de tweede ook en ik laat het en bedank haar. Een tijdje later vraag ik de enige persoon die op dat moment daar loopt of hij een foto van mij onder Anna wil maken, ik wil nu toch graag een goeie foto. Hij blijkt de fotograaf van de Kathedraal te zijn en zegt me dat dat Anna niet is. Ik kijk hem aan, aarzel, en blijf staan, figuurlijk. Zeg dat ik het eigenlijk wel zeker weet, en vraag of hij toch een foto van me wil nemen. Hij maakt een goed gelukte. Thuis kijk ik natuurlijk toch de boeken na, en in alle boeken staat dat het Anna is. Ik mag vertrouwen op wat ik meen te weten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten