vrijdag 20 december 2013

Dertien Heilige Nachten

Ze komen er weer aan, de dertien heilige nachten.
Jaren geleden hoorde ik er voor het eerst over en het intrigeerde me meteen. Op Kerstavond starten de heilige nachten die tot Driekoningen duren. Een uitgespaarde tijd, een stille tijd, waarin de sluiers tussen deze en gene zijde dunner zijn en je dromen extra betekenis hebben. Het is belangrijk in deze tijd veel in de natuur te zijn omdat daar de stilte nog 'hoorbaar' is.
Al jaren heb ik een speciaal dromenboekje voor deze nachten, en schrijf ze op soms als ik midden in de nacht wakker word of meteen 's morgens. Voor mensen die menen niet te dromen of die ze nooit onthouden: het geheim ligt hierin: leg een boekje en pen klaar, heb de intentie dat je de volgende ochtend je droom nog weet en schrijf hem meteen op voor je iets anders doet. Bij de meeste 'niet dromers' werkt dat.
Er zijn verschillende manieren om je dromen te duiden: je kunt iedere nacht koppelen aan een afgelopen  maand van het jaar, je kunt je dromen voor 1 januari verbinden met het afgelopen jaar en je dromen na 1 januari voor het komende jaar duiden. Er is mijns inziens niet één waarheid hiervoor want ik heb al verschillende suggesties of duidingen gelezen. Het beste kun je volgen wat voor jou goed voelt en klopt.
Mijn heilige nachten beginnen op kerstavond op het strand in Den Haag waar we een vuur maken en kerstliederen zingen met het geluid van de zee op de achtergrond. Dat is mijn kerkdienst, mijn heilige dienst, een dienst vol beloften.

Een paar keer heb ik lezingen georganiseerd rond dit onderwerp op de (vrije) school van mijn kinderen, Bastiaan Baan wist er mooi over te vertellen, evenals Loek Dullaert. Inge Kraak heeft er een mooi persoonlijk document over geschreven. En nu bieden Anna Drenth en Margje Beekenkamp een mooie jaarcursus in Utrecht aan rond dit thema. kijk op www.innerlijkecoach.nl

Ik wens ons allen prachtige heilige nachten





Geen opmerkingen:

Een reactie posten