vrijdag 29 november 2013

Wat verlichting met overgangsrituelen te maken heeft

Ik heb nooit zoveel gehad met het woord 'Verlichting'. Boeddha was verlicht, Jezus ook, en daardoor vond ik het altijd wat aanmatigend als mensen zichzelf verlicht noemden. En heb me eigenlijk nooit serieus afgevraagd wat het nu ècht betekende. Tot ik Tijn Touber interviewde voor Wending, tijdschrift van de Stichting Elisabeth Kübler-Ross. Een gesprek met hem is als een zacht stromende rivier, je kan rustig bijkomen van een drukke dag en loskomen van de dagelijkse hectiek. Heel ontspannen worden vragen beantwoord en ervaringen gedeeld. Hij heeft een energie om zich heen die rust brengt en het beste in jezelf naar boven laat komen. Tijn Touber noemt zichzelf verlicht, sterker nog: hij beweert dat iedereen al verlicht is. Dat schreef hij ook voorin het boek dat ik bij hem aanschafte, nieuwsgierig geworden na het gesprek: 'Voor Marion, die al verlicht is'. Ik kende de titel van het boek wel maar schaarde het onder één van die zelfhulpboeken waar er al zo veel van zijn....en waarvan de titels me soms zo tegenstaan.'Spoedcursus Verlichting'. Ik werd al snel gegrepen door de prettige toon en schat aan wijsheid. Het boek staat vol relevante eigen ervaringen, verhalen over inspirerende mensen, vragen aan de lezer, quotes en meditaties.
Zijn boodschap luidt: je hoeft niet verder te zoeken, je bent al verlicht!  En ieder moment is dat een keuze.
Kies ervoor om verlicht te zijn, om met je verlichte stem te spreken, om vanuit het verlichte deel in je te reageren, ieder moment opnieuw. En ik realiseerde me weer dat het draait om het huidige moment, het nu, omdat er niets anders is.
En ik zag de parallel met de rituelen rond belangrijke overgangsmomenten: je blikt terug op de periode die je achter je laat, waar je afscheid van neemt vanuit het huidige moment. Dan kun je ook het huidige moment doorvoelen, wat deze transitie voor je betekent, waar je staat, en dat het nu plaatsvindt. En zo kun je je ook open stellen voor de toekomst, vanuit het nu, een ander moment is er niet. En ieder moment kun je je toekomst creëren, een toekomst vol mogelijkheden, vanuit de keuzes die jij maakt.  En je kunt kiezen vanuit welke plek in jezelf  je dit doet. Je kunt dit doen vanuit je emoties, vanuit je overtuigingen, of vanuit dat deel in jezelf dat we 'het hoger zelf' noemen, of  naar Tijn 'ons verlichte zelf'. Je keuze zal je beleving ervan bepalen .
Ik zeg vaak dat tijdens een ritueel de tijd en de ruimte anders lijken, alsof we even buiten de huidige tijd stappen, in het tijdloze, verbonden met krachten die groter zijn dan wij. We maken dan contact met elkaars hoger zelf, elkaars verlichte zelf, en tillen elkaar op en worden opgetild, wat vaak voelbaar is in de energie. Het voelen van ons en elkaars hoger zelf kan alleen plaatsvinden als we ons openstellen, voor mij hangt dat samen met openstellen voor een onzichtbare verbinding met kosmische een aardse krachten die ons dragen. En dat is een keuze, ieder dag weer. 
Ik ga steeds meer toelaten dat we al verlicht zijn, en het soms even vergeten. Met dank aan Tijn.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten