maandag 19 december 2011

rituelen rond oud en nieuw

Toen onze kinderen klein waren, zijn we ermee begonnen: tin gieten op oudejaarsavond, een oud Skandinavisch gebruik. Boven een gasvlam in de keuken wordt een stukje tin in een oude juslepel vloeibaar gemaakt en om de beurt giet iemand dit in één keer in een emmer ijskoud water. Het stolt onmiddellijk en de vorm die het heeft gekregen kun je met elkaar duiden als symbool voor het komende jaar. Het leuke van dit ritueel is dat het voor iedere leeftijd en karakter wel een aantrekkelijke kant heeft: het is een sociaal gebeuren; er is durf nodig om in één keer die lepel om te gieten; het heeft een spiritueel aspect; en het verwarmen van het tin heeft ook een gevaarlijke kant.

In de maand december spreken wij al jaren af met goeie vrienden om het jaar door te nemen.
aan de hand van ons dromenboekje waarin we onze dromen tijdens de heilige nachten opgeschreven hebben, delen we onze levens, successsen en verlangens. We kijken terug en blikken vooruit, en komen hier een jaar later weer op terug. 


Wil je jouw oud en nieuw ritueel met anderen delen, reageer dan, dank alvast.

2 opmerkingen:

  1. Mooi ritueel het tin gieten, ik heb het ooit eens in een workshop gedaan en het blijft een dierbare herinnering.

    Mijn oudejaarsritueel is om op die avond mijn dagboek terug te lezen van het afgelopen jaar. Wat was fijn, wat was moeilijk? En wat veel waar ik toch ook dankbaar voor kan zijn.

    Voor mij is oudejaarsavond ook het tijdstip om tijdens de 12 Heilige Nachten de kaarten voor het nieuwe jaar te kiezen. Eerst 12 themakaarten, voor elke maand eentje. Ik heb verschillende decks: Moeder Aarde kaarten van Jamie Sams, Zenmeditatiekaarten van Osho, Natuur- en inzichtkaarten van de Heidehof van Annetje Braat, en nog een paar. Intuïtief bepaal ik welk deck ik neem. Dan 12 kaarten voor Helpers, voor elke maand een, ook hier kies ik intuïtief een deck. Mijn Helpers kunnen Engelen zijn of Totemdieren, net waar mijn hart op dat moment naar uit gaat.

    Zo ga ik het nieuwe jaar in....
    Samen met mijn ervaringen en dromen tijdens de 12 Heilige Nachten vormen de kaarten een rode draad door het jaar. Elke maand sta ik weer even stil en lees mijn thema's, zet mijn kaarten voor de maand neer, en LEEF.

    Morgen de eerste Heilige Nacht, voor mij de Nacht van de Wonderbaarlijke onschuld.

    Heb mooie nachten en een mooi geïnspireerd jaar!
    hartegroet,
    Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Inge, dank voor het delen.
    Ook wij trekken op oudejaarsdag met ons gezin een kaart voor het nieuwe jaar, een mooi moment om even stil te staan bij wat komen gaat.
    Ik ben kortgeleden naar een conferentie/lezing van de filosoof Roland van Vliet over de heilige nachten geweest. Erg inspirerend, hij geeft een persoonlijke interpretatie met een spreuk voor iedere dag. Het dromenboekje ligt weer naast het bed, wat een bijzondere tijd.

    BeantwoordenVerwijderen