donderdag 23 januari 2020

Mijn ervaring met God

'Schrijf maar over mij", hoorde ik in mezelf vanochtend vroeg in bed, toen ik nadacht over een blog.

Schrijven over God is iets dat ik niet goed durf, bang voor onbegrip, hokjesgebeuren, neerbuigendheid, uitgelachen worden.
Schrijven over God en hoe ik God ervaar is voor mij één van de meest intieme dingen die er bestaan.
En toch....ik leef dagelijks met God en heb godzijdank geen last van het woord God. God is voor mij ook niet mannelijk of vrouwelijk, het gaat daar ver aan voorbij. Wel ben ik lang op zoek geweest naar de God die resoneerde bij mijn beleving. De God waarover op de lagere school en op de zondagsschool werd gesproken begreep ik niet goed, met die strengheid en die oorlogen. Die zei ik in mijn puberteit vaarwel, waarna het grote zoeken begon.

Huub Oosterhuis verwoordde de twijfel, dominee van der Zee die ik een tijdlang bezocht op zondagochtend tot hij vertrok, gebruikte de woorden die me aanspraken.
Een tijd was ik los van God tot ik via engelen weer bij de geestelijke wereld kwam. Ik deed een opleiding tot aurahealer en - reader, en bij mij zagen de mede-cursisten vaak engelen. Ik startte een groepje naar aanleiding van het boek 'De Celestijnse belofte', waarin we experimenteerden met spirituele invullingen.
Toen verscheen het boek 'Een ongewoon gesprek met God', en sloot ik vriendschap met deze God van Liefde.
Ik startte een gespreksgroepje naar aanleiding van dit boek. En in deze periode gebeurde het.
Een keer, toen we samen waren geweest, was ik teleurgesteld over onze uitwisseling, we hadden afscheid genomen en ik had nog wat tijd over voor ik een zoon van school ging halen. Ik wandelde in Kijkduin, ik weet nog precies waar, het pad is inmiddels verdwenen, ik draaide me om en keek uit over de zee en de duinen richting Scheveningen, en ineens:

Veranderde alles om me heen en daalde er een grote deken van Liefde neer op de wereld. Deze deken kwam in alle hoeken en gaten van alle woningen, tot in de meest arme huizen.
Het was overal.
En het was alsof alleen dàt nog telde: die grote deken van Liefde die niets en niemand oversloeg.

Hoe lang het duurde? Geen idee. Langzaam loste deze sfeer/hoedanigheid/gesteldheid op en was alles weer gewoon.
En ik kon alleen maar denken: "ik heb God ervaren".

Toen ik later op de dag aan mijn kinderen vertelde over deze ervaring en dat God overal was, reageerden ze door met hun handen in de lucht te plukken waarbij ze grappend zeiden: "hee God, dag God, hallo God".

Ik kan wel zeggen dat dit de belangrijkste ervaring in mijn leven is, waarin tijd en ruimte geen rol speelden. Pim van Lommel zei me eens, toen ik hem mijn ervaring verteld had, dat hij precies dit bedoelde met een bijna dood ervaring: een ervaring van non-lokaal bewustzijn. Hoewel ik begreep wat hij bedoelde en het fijn was dat er een woord voor bestond, was 't voor mij te abstract.

Lange tijd heb ik gewenst om deze ervaring nog eens te hebben, maar inmiddels weet ik dat een dergelijke genade-ervaring eenmalig is.
Sinds die gebeurtenis, nu ongeveer 23 jaar geleden, reist deze ervaring met me mee als een wezenlijk deel van mij. Ik heb geen twijfels meer over het bestaan van God, over het bestaan van andere dimensies waar wij nog geen fractie van weten, over het bestaan van een geestelijke wereld.
Geloven is overgegaan in 'weten' zonder het beter te willen weten.
En ik durf nu te zeggen dat het cliché voor mij waar is: God is Liefde.



2 opmerkingen:

  1. Lieve lieve Marion

    Wat fijn dat jij GOD ook als een allesomvattende zuivere Liefde ervaring hebt mogen beleven.

    Jouw verhaallijn lijkt deels op de mijne... alleen ben ik, ten tijde dat ik geen geloof of voeling had met de traditioneel voorgestelde GOD, nooit op zoek gegaan naar het soort GOD waar ik mogelijks wel wat mee kon.
    GOD als allesomvattende zuivere Liefdes-energie kwam spontaan op mijn pad.

    En...
    Ik kan jou verzekeren dat het absoluut geen eenmalige ervaring betrof. Sinds 2009 tot heden heb ik al diverse malen die zalige gelijktijdige eenheidservaring gehad. Soms heel kortstondig... soms in een hoog lucide droom... ooit ook eens weken na elkaar...
    En omdat het me reeds zo vaak 'overkomen' is groeit uiteraard wel het verlangen om het opnieuw te ervaren.
    Maar als ik er op rationele wijze naartoe wil dan lukt dat absoluut niet.
    Aanvankelijk kon dat voor frustraties of ontgoocheling zorgen maar op een gegeven moment liet ik het gewoon zijn en leefde ik gewoon weer verder op de wijze die het best bij mij past... en dan nemen die haast onbeschrijflijk goddelijke nulpuntenergie-momenten het vanzelf weer over.

    Voor mij heeft GOD niets met religie maar alles met energie te maken. Met de oerbron-energie die gelijktijd in alles en iedereen huist... maar zich daarom niet gelijktijdig identiek manifesteert.

    Enfin... dit wilde ik gewoon graag met jou delen en ik wens het ook jou toe dat je jezelf nog vaak bij volle bewustzijn in de allesomvattende zuivere Liefdes-zone mag ervaren.

    Bedankt om jouw ervaring te delen. Je laat me nog intenser beseffen dat ik die immens zalige ervaringen zeker niet als vanzelfsprekend mag aannemen.

    Ik ga voor het slapen gaan, met een zalige glimlach op mijn snoet en gesloten ogen, nog eens terugblikken op mijn meest verrassende ervaringen met GOD... het fair-play energiespel van Genereuze Optimale Distributie.

    Voor nu en straks stuur ik heel veel liefs en zuivere Liefdes vibes jouw richting uit. 💨❤

    xxx xxx xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor je reactie. Wat fijn dat je regelmatig dit soort ervaringen hebt gehad. En steeds zijn ze op te roepen he, om je in een andere staat van zijn te brengen, om je te herinneren....
    Dank voor het delen hiervan.
    Zo brengen we de wereld om ons heen iets meer Liefde.
    XXXX

    BeantwoordenVerwijderen