maandag 22 mei 2017

Een plek voor de wanhoop



Er is een plek voor de wanhoop, evengoed als er een plek is voor de hoop, het verdriet, de onmacht, de leegte, de vreugde, de boosheid, de  verwondering, het vertrouwen.
Voor alles is een plek.
Ik zag dit als beeld in een opstelling waarin ik was neergezet als representant voor de plek waar de wanhoop thuishoort.
Er was een enorme kring van velden, ieder met een eigen emotie, energie, betekenis en bedoeling, allemaal dienend aan het licht waaromheen we ons bevonden.
Ik voelde me –als plek, als veld- neutraal, had overzicht, was wijs en wist dat ik een functie had, want zonder het ene kan het andere niet bestaan.
Zonder wanhoop geen hoop, zonder verdriet geen vreugde.

Afgelopen zaterdag volgde ik een dag genaamd ‘systemic rituals’, waarin ditzelfde werd benoemd: we vergeten vaak dat bijvoorbeeld boosheid of verdriet een plek is die we innemen. En dat we zelf kunnen schuiven met die plekken.
Voor anderen staan en dan iets verschuiven is vaak gemakkelijker dan voor jezelf.
Maar we kunnen blijven oefenen.

Waar we ook staan op dit moment, laten we de plek waar we nu verkiezen te zijn, eren en weten dat we altijd de keus hebben naar een andere plek te bewegen.

En als je het gevoel hebt dat het je zelf niet lukt, zoek dan een goeie opsteller, en oefen eens een dagje met plekken en het schuiven daarin.
Mijn ontdekking vond plaats bij een jaargroep rond opstellingen, begeleid door Annemieke vd Mooren van www.kruispunten.nl
De dag-workshop werd gegeven door Daan van Kampenhout.  
Waar nog zoveel meer over te vertellen is, maar dat kun je het beste zelf beleven.
In Den Haag, mijn woonplaats, zitten overigens ook een aantal goeie opstellers.





zondag 23 april 2017

Onverwachte parels rond een nieuw labyrint in Den Haag

Afgelopen maand is in wijkpark Kortenbos in Den Haag, achter het Westeinde, een permanent Chartres labyrint aangelegd.Het hoveniersbedrijf uit Lage Vuursche had eerder een labyrint naar Chartres model aangelegd in Hilversum bij Casella (een religieuze leefgemeenschap). Dat labyrint bestaat vooral uit stenen, terwijl bij dit labyrint in Den Haag de paden uit gras bestaan, zodat je het op blote voeten kunt lopen.
Regelmatig ging ik langs om te zien hoe het groeide en een enthousiaste buurman uit de flat maakte iedere dag drie foto's zodat de groei goed te volgen was.
De twee werknemers vonden het een mooie klus, we spraken over de betekenis van het labyrint, en als ze een nieuwe laag aanbrachten bij de aanleg, volgden ze de paden. Ook werden ze steeds nieuwsgieriger naar het labyrint.
Toen het na twee weken af was, werd besloten de hekken te laten staan zodat het nog niet belopen zou worden en het gras kon wortelen. Wel moest er gesproeid worden, en dit werd geregeld door de contactpersoon van de gemeente.
Waar het misging, weet ik niet, maar na  twee dagen (vrijdagmiddag 15.30 uur) kreeg ik bericht dat er niet gesproeid was en dat de (droge) graszoden al gingen omkrullen. Bij navraag bleek dat er geen mensen van de gemeente meer bereikt konden worden om dit voor het weekend te doen.
's Avonds ben ik er met mijn man naartoe gegaan, met emmers, gieter en een slang. Die laatste was te kort en er was geen aansluitpunt in de buurt. We hebben gesjouwd van de Dunea pomp naar het labyrint met gieter en emmers (50 m) zodat het droge gras dat er niet fijn uitzag een beetje natter werd. Maar zo'n groot oppervlak (15 m doorsnee) is lastig met wat emmers water goed nat te krijgen.
Een flatbewoner die ik ken, had een tante, we deden voorbereidend werk om eventueel de volgende dag met een hele lange slang via haar huis over het balkon het labyrint te bereiken.
Een andere bewoner tipte om de brandweer te benaderen.
Zo zaten we vrijdagavond laat bij de brandweer ons verhaal te doen en zag ik een keer een kazerne van binnen. (De brandweerpakken liggen klaar om in te stappen, met schoenen en al)
Ik kon de volgende ochtend bellen en dan zou ik horen of ze het wilden doen. Dat werd een ja.
Om 10 uur kwamen zes brandweermannen het terrein op om een goeie toegangsweg te vinden. Met een 90 meter lange slang lukte het uiteindelijk om het labyrint het zeer nodige water te geven.
Wat een opluchting om die eerste stralen te zien en wat waardeer je water weer als het er even niet is.
Zo werd het labyrint 'gered' door de brandweer.
Intussen vertelde ik over het labyrint en waar het voor diende.
En toen vertelde één van de mannen dat hij laatst het programma van Dimitri Verhulst had gezien waar Chartres in voorkwam, hij herkende het patroon. Na het sproeien moest het gras weer wat aangestampt worden, waar de brandweermannen mee hielpen, en deze man liep het hele labyrint naar het centrum ('Gaan jullie maar alvast, ik kom straks', zei hij tegen zijn collega's). Na afloop zei hij dat hij er eens wat over ging lezen. En toen ik aan een collega van hem vertelde dat dit patroon in een kathedraal in Frankrijk ligt, vertelde deze man dat die kathedralen vaak op oude Keltische heiligdommen werden gebouwd.
Spiritualiteit verschijnt op vele plekken in vele vormen.

dinsdag 28 maart 2017

Meditatie met overledenen


Ik heb me de laatste 1,5 jaar verdiept in en verbonden met een bijzondere vorm van meditatie: antroposofische meditatie.
Hierbij word je niet alleen stil van binnen, maar richt je je vervolgens op een zin, spreuk, gevoel, beeld of idee.


In dit kader volg ik een paar keer per jaar een weekendcursus, dat gegeven wordt door een Duits echtpaar Agnes Hardorp en Thomas Mayer,steeds met een ander thema.
Het laatste weekend was het thema ‘de overledenen’.
We kregen vele manieren aangereikt om over, rond en met overledenen te mediteren.
Geen channelings, geen mediumschap, gewoon zelf contact maken door je open te stellen voor de geestelijke wereld.
Het was een weldaad: met een groep van ruim 40 mensen, waarvan een derde man, mediteerden we op een manier die volgens mij uniek is. Soms was er ontroering of verdriet, maar geen spoor van drama of verheven gedoe als iemand iets deelde over zijn of haar ervaring.
Er waren natuurlijk mensen die heftige ervaringen hadden met overledenen, zoals zelfmoord, en deze mensen nodigde de trainer uit voor een persoonlijk gesprek om naar te kijken, dag en nacht was hij daarvoor beschikbaar, wat een commitment.

De kracht van mediteren met een groep is voelbaar en kan dieper werken dan een meditatie alleen, hoewel ik me bij dit laatste ook heel fijn voel.
Op de tweede dag hebben we als groep ons afgestemd op een man die tijdens de cursus was overleden en wiens dochter er was om de cursus voor haar vader af te maken.
We deelden met elkaar enkele herinneringen over hoe we hem ervaren hadden, en nodigden hem toen uit in onze meditatie. We openden ons voor contact en het was lange tijd stil, intens stil.
Na afloop deelden enkele mensen wat ze ervaren hadden, en het mooie was dat er een gemeenschappelijk beeld ontstond dat door de dochter werd bevestigd. Als afsluiting ontstond spontaan het idee om de naam van deze man te zingen. Het was alsof hij zich liet wiegen door onze klanken.

Zo wil ik mediteren, zonder grenzen, in verbinding met de geestelijke wereld en toch op de aarde, elkaar inspirerend en voedend.